Kāršu spēle ‘Tūkstotis’ vai ‘1000’ nekad neliek vilties! Jautrība, vienkāršība un draudzīga konkurence – šajā Austrumeiropā iemīļotajā spēlē ir viss! Šīs kāršu spēles laikā dalībnieki krāj punktus – spēles nosaukums ‘Tūkstotis’ simbolizē punktu skaitu spēles beigās.
Aizraujošam spēļu vakaram draugu vai ģimenes lokā varam ieteikt ne tikai ‘Tūkstoti’, bet arī ‘Meļus’, ‘Citronus’ un ‘Ēzeļus’. Ja vēlies labi pavadīt laiku vienatnē, tad labākā izvēle būs pasjans vai duraks online. Nevar aizmirst arī par Las Vegasas kazino namu ikonisko blekdžeku!
Kārtis & Spēlētāji
Spēlētāju skaits: 2-4. Tūkstoti visērtāk ir spēlēt trijatā!
Nepieciešams: spēlējot trijatā, 24 kārtis no parastās kāršu kavas – dūži, kungi, dāmas, kalpi, 10 un 9. Pievienojot astotniekus un septītniekus, var spēlēt četratā.
Spēles mērķis: Būt pirmajam spēlētājam, kas sakrāj 1000 punktus un uzvarēt. Spēles uzvarētājs tiek noteikts vairākos raundos.
Spēlētāju vecums: Bez ierobežojumiem. Ieteicams būt vismaz 6 gadus veciem.
Spēles ilgums: Spēle norit vairākos raundos – līdz kamēr kāds sakrāj 1000 punktus. Līdzīgi kā uno spēle ar punktu skaitīšanu. Citi ‘1000’ spēli pielīdzina maratonam.
Kāršu punktu sadalījums
Spēlei ‘Tūkstotis’ tiek izmantotas 24 kārtis – 6 spēcīgākās no katra masta. Katrai kārtij ir noteikta sava vērtība, kopējai visu kāršu punktu skaitam veidojot 120 punktus. Kāršu punktu sadalījums:
Dūzis – 11 punkti;
Desmitnieks – 10 punkti;
Kungs – 4 punkti
Dāma – 3 punkti;
Kalps – 2 punkti;
Devītnieks – 0 punkti.
Ja spēlētāja rokās ir viena masta kungs un dāma, par to tiek piešķirti papildus punkti. Tās sauc par kāršu “laulībām” (Marriage):
Ercena Kungs & Dāma = 120 punkti;
Kārava Kungs & Dāma = 100 punkti;
Kreiča Kungs & Dāma = 80 punkti;
Pīķa Kungs & Dāma = 60 punkti.
‘Tūkstotis’ noteikumi
Nu, tā… gandrīz jau galā. Turpinājumā pastāstīsim par kāršu dalīšanu, likmju veikšanu, spēles gaitu un punktu skaitīšanu.
Kāršu dalīšana
Spēlē ‘1000’ kārtis, tāpat kā citās kāršu spēlēs, tiek dalītas pulksteņrādītāja virzienā. Kurš pirmais dalīs kārtis? To nolemjat savā starpā. Dīleris dala kārtis pa vienai, kamēr katra spēlētāja rokās ir 7 kārtis. Atlikušās trīs kārtis ar ‘sejām’ uz leju ir jānoliek galda vidū. Šīs kārtis sauc par “prikupu”. Arī prikupa kārtis uz galda noliek pa vienai, līdzās ar daībniekiem dalītajām.
Likmju veikšana ‘1000’ spēlē
Katrā spēles kārtā dalībnieki veic likmes. Minimālā likme ir 100 punkti, katra nākamā ir par 5 punktiem augstāka (105, 110, 115, 120). Spēlētājs nevari derēt vairāk par 120 punktiem, ja tā rokās nav karaļa un dāmas pāris.
Solīšana sākas ar spēlētāju pa kreisi no dīlera. Līdzīgi kā pokerā. Katrs dalībnieks var veikt lielāku likmi kā iepriekšējais, vai arī izlaist derību gājienu. Ja esi palaidis garām savu iespēju, tad derībās vairs nevar piedalīties. Likmju veikšana norit tik ilgi, kamēr ir palicis viens dalībnieks. Šo spēlētāju angliski sauc par Declarer, ko burtiski var tulkot kā “deklarētāju”.
Kāršu apmaiņa
Dalībnieks, kurš uzvarēja solīšanā jeb deklarētājs, paceļ uz galda noliktās trīs kārtis – prikupu. Deklarētājs izvēlas divas no savām kārtīm un atbrīvojas, izdalot tās saviem pretiniekiem. Šajā brīdī katram spēlētājam ir 8 kārtis. Izsoles uzvarētājs var palielināt iepriekš veikto likmi, ja vēlas.
Spēles gaita
Pirmo gājienu jeb triku veic spēlētājs, kurš uzvarēja likmju veikšanā. Katru nākamo triku uzsāk tas spēlētājs, kurš uzvarēja iepriekšējā trika gājienā. Pirmajā ‘1000’ trikā nav trumpis. Raundā uzvar spēlētājs ar augstāko kārti.
Brīdī, kad kāda spēlētāja rokās ir viena masta karalis un dāma (laulības jeb marriage), šī masta kārtis ir trumpis. Laulību drīkst paziņot tikai tas spēlētājs, kurš uzvarēja iepriekšējā raundā un abas kārtis ir rokās (trikā uzvarētās kārtis neskaitās). Karaļa un dāmas laulībās veidotais masts ir trumpis, kamēr cits dalībnieks nepaziņo par jaunu laulību.
Katra raunda izspēlē dalībniekiem ir galdā jāliek viena un tā paša masta kārtis. Piemēram, ja pirmais dalībnieks ir uzlicis pīķa kārti, tad arī nākamajiem ir jādara tas pats. Gadījumos, kad tas nav iespējams, var izmantot trumpja kārtis. Ja spēlētājam nav ne tāda paša masta, ne trumpja kārtis, tad galdā var likt jebkuru citu kārti.
Katrā trika raundā uzvar spēlētājs, kurš galdā lika augstāko trumpja kārti. Ja netika izmantotas trumpja kārtis, tad uzvarētājs ir tas, kurš uzlika augstāko sākumā noteiktā masta kārti.
Punktu skaitīšana
Kāršu spēles Tūkstotis uzvarētāji tiek noteikti ar punktu skaitīšanas palīdzību. Kad kārtis ir izspēlētas, dalībnieki saskaita trikos izcīnīto kāršu vērtību un visus deklarētos karaļu + karalieņu pārus, ievērojot iepriekš tekstā minētās vērtības. Punktu vērtība tiek noapaļota līdz 5. Piemēram, ja punktu vērtība ir 83, tad tie tiek ieskaitīti kā 85 punkti.
Pirms katras spēles dalībnieki veica likmju solīšanu. Ja deklarētājs savāca vismaz solīto summu, punkti tiek piešķirti viņa kontam. Ja neizdevās – šī punktu summa tiek atņemta no rezultāta.
Biežāk uzdotie jautājumi
Kāršu spēlei ‘1000’ tiek izmantota nepilna parastā kāršu kava. Precīzāk - 24 kārtis: Dūži, Karaļi, Dāmas, Kalpi, Desmitnieki un Devītnieki.
Tūkstotis tiek spēlēts trijatā. Pievienojot vēl astoņas kārtis (astotniekus, septītniekus) to var spēlēt arī četratā.
Kā jau gandrīz jebkurai kāršu spēlei, arī ‘1000’ īsti nav noteikts vecuma ierobežojums. Ņemot vērā, ka noteikumi nav pārāk sarežģīti, to ātri vien var iemācīties arī pavisam gados jauni spēlmaņi.
Jaunākās ziņas
No posts found!